Nej til miljøforurenet boligbyggeri

Endnu en ændring i Kommuneplanen. På ØU mødet mandag den 18. januar 2021 var et tillæg 13 til Kommuneplanen 2016 på dagsordenen. Tillægget er en forudsætning for at kunne gennemføre lokalplan 147 for etageboliger og butikker ved Kløverprisvej og Hvidovrevej.

Tillægget betyder, at der kan bygges et 50 meter højhus med butikker og beboelse langs banelegemet ved Hvidovre Station.

Hvis det bliver vedtaget, kommer det til at ligge til grund for høringen af lokalplan 147.

I lokalafdelingen af Enhedslisten i Hvidovre, har vi hele tiden sagt nej til at bygge beboelsesejendomme på strækningen Svend Aagesen allé og Immerkær – tæt op ad den mest forurenende banestrækning i Københavnsområdet.

Vi har gentagende gange gjort opmærksom på de miljøproblemer, der er langs banelegemet.

Rapporten, som er udarbejdet af NIRAS i forbindelse med lokalplanen, peger i vores retning. Den beskriver, at lokalplanen ikke i sig selv har indvirkning på miljøet, men den bebyggelse, som planen muliggør, vil blive påvirket af den eksisterende støj og vibrationer, samt luftforurening og magnetfelter i området, som er en funktion af den nærliggende jernbane.

Det er ikke i orden at udsætte eventuelle, nye beboere for unødige gener, som senere kan vise sig at være årsag til et dårligt helbred.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi siger nej til projektet og til fremtidige lignende tiltag på området.

Bragt i Hvidovre Avis 27. januar 2021