Det går vi til valg på

Den korte version klik her: Valgfolder 2021

 

Enhedslisten Hvidovres kommunalvalgsgrundlag 2021

Enhedslistens politik er at fremme fællesskaber på alle områder i kommunen og at modarbejde uligheden, som er stigende.

Vi arbejder for et stærkt lokalsamfund og vi vil have særligt fokus på:

  • Børn og unge, herunder skoler, SFO, klubber og lignende
  • Ældrepolitik, sundhed og udsatte borgere
  • Beskæftigelse
  • Boligpolitik og byudvikling
  • Trafik og støj
  • Energi og klima
  • Kontrol af sociale klausuler

Daginstitutioner, skoler, SFO, klubber og børnekultur

Vi skal sikre de bedste rammer for børns tidligste leveår. Derfor har vi formuleret en række mål og ønsker for vores børneinstitutioner.

Enhedslisten ønsker, at alt pædagogisk personale i Hvidovre Kommunes vuggestuer og børnehaver på sigt er uddannet, og at der er personale nok. Normeringsgarantien, der træder i kraft 2024, er en forbedring, men sikrer ofte kun normeringen i de midterste dagtimer. Der vil typisk være underbemandet i dagens øvrige timer.

Enhedslisten vil arbejde for, at der afsættes tilstrækkelig normering i hele åbningstiden.

Overgangen fra vuggestue til børnehave skal ske ved 3-årsalderen – og der skal være mulighed for at dispensere, hvor der er behov.

SFO-ordningen er et for ringe tilbud – en klar svækkelse i forhold til fritidshjemmet. Enhedslisten ønsker ordningen opkvalificeret eller ændret. Skole og SFO skal holdes adskilt – med selvstændige faciliteter og egne ledelser.

Vi ønsker størst mulig frihed i lærernes valg af læringsmetoder og en stram styring af klassekoefficienter og skoledistrikter – max 22 elever i klassen.

Børn og unge i Hvidovre skal – uafhængigt af forældrenes indkomst – tilbydes et aktivt fritidsliv gennem en bred vifte af muligheder. Det omfatter klubber, sportsfaciliteter og kulturtilbud.

Enhedslisten arbejder for, at Hvidovre får børnekulturhuset på tegnebordet igen som en del af projektet for bymidten. Teater, bevægelse og levende musik bør være en naturlig del af oplevelserne i daginstitution og skole.

Det skal sikres, at der ydes hurtig hjælp efter en pædagogisk indberetning. Dette for at forhindre, at den pædagogiske interesse svækkes i det daglige arbejde med barnet – til skade for barnet.

 

Ældrepolitik

Alle ældre skal sikres mulighed for et værdigt liv. Det indbefatter kommunale faciliteter til socialt samvær, madklubber, træningscentre etc.

Ældre skal sikres en værdig hjemmepleje. Det er derfor vigtigt, at sproget og kulturen hos den enkelte ældre indgår som fokuspunkt i plejen.

Vi oplever, at unødig kontrol og stort tidspres står i vejen for god pleje. Derfor skal der sikres et ordentligt arbejdsmiljø, god planlægning og nok medarbejdere, så sygdom undgås, og borgerne oplever større kontinuitet i hverdagen.

Samspillet mellem regionens hospitaler og hjemmeplejen skal forbedres. Den ældres situation må ikke forværres i overgangen mellem hospital og eget hjem. Vi vil arbejde for at Kommunalbestyrelsen bringer problemstillingen ind til regering og folketing.

Sundhed

Enhedslisten arbejder for et stærkt, offentligt sundhedsvæsen med lige adgang for alle.

Tilbuddet til den enkelte borger skal tage udgangspunkt i en faglig vurdering. Dette skal sikre, at alle får den hjælp, de har brug for, uanset alder eller tilknytning til arbejdsmarkedet.

Der skal sikres tilstrækkelige ressourcer til de opgaver, der ligger i kommunalt regi – bl.a. forebyggelse, socialpsykiatri og genoptræning.

Specialiserede opgaver kan med fordel løses i samarbejde med regionen og nabokommuner.

Et udsatteråd vil løfte de svageste

Enhedslisten vil arbejde for, at Kommunalbestyrelsen nedsætter et ”Udsatteråd” i Hvidovre Kommune med repræsentanter fra beslutningstagerne i Kommunalbestyrelsen og socialt udsatte i Hvidovre – gerne gennem deres lokale interesseorganisationer.

Hvidovre har mange hjemløse i forhold til nabokommunerne, og hvor andre kommuner har nedbragt tallet, er det stadig højt i Hvidovre.

Flere kommuner har allerede et udsatteråd. Et udsatteråd kan fx udarbejde høringssvar, afholde dialogmøder eller lave arrangementer, der sætter de udsattes situation på dagsordenen. Rådet vil kunne hjælpe med at pege på løsninger på de udsattes præmisser, så der er større chance for succes. Dermed kan vi fremme værdige løsninger samtidig med, at de penge, vi bruger på indsatsen, vil blive brugt rigtigt.

I Enhedslisten tror vi på, at mennesker er eksperter i deres eget liv. Derfor skal de udsatte selv og deres interesseorganistationer have mulighed for at komme til orde. Det vil et udsatteråd kunne medvirke til.

 

Beskæftigelse

Vi skal gøre op med myten om den dovne og ugidelige langtidsledige, der ikke ønsker at arbejde.  At blive holdt uden for arbejdsmarkedet i lang tid er en stor og belastende udfordring.

Nedlukningen under Corona-epidemien har forlænget ledighedsperioden for mange. Kommunalbestyrelsen bør lægge pres på regering og Folketing, så dagpengeperioden forlænges tilsvarende, samt at 225-timersreglen helt afskaffes.

Der skal ydes en ekstraordinær indsats for at få borgerne tilbage i arbejde. Efteruddannelse og uddannelsesskift skal opprioriteres – ikke mindst med henblik på at lette situationen i omsorgsfagene.

Der er også brug for, at de mange unge, der mangler praktikplads, får en hjælpende hånd. Dels skal der oprettes flere elevpladser rundt om på de kommunale arbejdspladser, dels skal Hvidovre kommune ved hjælp af sociale klausuler sikre, at kommunale anlægsarbejder går til firmaer med lærlinge.

Sociale klausuler skal tænkes ind i alle projekter. Sådanne klausuler skal også gælde for underentreprenører og sikres via kædeansvar og en effektiv kontrol – dels fra kommunens side og dels via et samarbejde med de relevante fagforeninger.

En gradvis nedsættelse af arbejdstiden til 30 timer med fuld løn- og personalekompensation vil sætte flere i arbejde, flytte flere fra del- til heltidsbeskæftigelse og lette presset på fuldtidsbeskæftigede.

I Enhedslisten mener vi, at hensynet til mennesker kommer før hensynet til markedet og jagten på profit.

 

Bolig- og byudvikling

Enhedslisten mener, at byudviklingen i Hvidovre skal ske under hensyn til byens identitet som forstad til København og med et socialt balanceret afsæt. Det er vigtigt at værne om Hvidovres identitet som forstadskommune og undgå at efterligne den fortætning, som for tiden foregår flere steder i København. Hvidovre skal fortsat være et alternativ til København og ikke bare et billigere valg.

Boligfortætning, der alene tjener det formål at fylde boligspekulanternes lommer, vil vi selvsagt modarbejde. Det gælder også nye boligområder, der må frygtes at blive støjplagede. Dem har vi rigeligt af i forvejen.

Vi ønsker, at udlagte grønne områder og græsplæner ved eksisterende boligbebyggelser friholdes for byggeri. Der skal stadig være gode, frie arealer på terræn – altaner og tagterrasser gør det ikke.

Hvidovres grønne områder skal bevares og udvikles til fælles, rekreativt brug. Det gælder større områder som Rebæk Søpark, den grønne kile, området øst for Byvej, hele Strandparken og området ved Hvidovre Havn. Den tilbageværende, sparsomme VILDE NATUR skal beskyttes og øges til gavn for biodiversiteten.

Enhedslisten vil arbejde for en byudvikling, hvor der skabes liv i bydelene og sammenhæng mellem villaområder, de almene boligområder og skoledistrikterne knyttet til de enkelte boligområder. Etablering af gode og sikre trafikforhold, cykel- og gangstier er her centrale elementer.

 Almene boliger

De almene boliger er vores fælles, beboerdemokratisk forvaltede boligsektor med profitfri udlejning – skabt for at alle kan bo godt, uanset indkomst. Her er huslejen ikke bestemt af markedskræfterne, men skal alene dække omkostningerne ved byggeri og drift.

Enhedslisten ønsker et stort og varieret udbud af almene boliger med gode rammer for samvær og social trivsel. Boligområderne skal være tilpasset forskellige livssituationer og familietyper.

Det er derfor vigtigt, at eksisterende ældre, almene boligområder vedligeholdes og moderniseres, så vi fortsat sikrer en by med plads til alle typer borgere i energivenlige og tidssvarende boliger, tilpasset i størrelse og med sikring af en rimelig husleje. Renoveringer skal også tilgodese unge og borgere med særlige behov, f.eks. ved ændring af lejlighedsstørrelser, så de tilpasses tidens behov. Dette skal selvfølgelig ske i samarbejde med boligselskaber og beboerne.

Ved planlægning af nye større boligområder vil vi arbejde for, at det fastsættes i lokalplanerne, at mindst 25 % skal være almene boliger i henhold til planlovens bestemmelser, samt at der i øvrigt bliver diversitet i beboersammensætningen ved at have blandede boligstørrelser.

Der skal sikres gennemskuelighed i den kommunale anvisning til almene boliger, så vi sikrer en mangfoldig by uden diskriminering. Vi ønsker f.eks., at borgere, der forbigås p.g.a. kriterierne for fleksibel udlejning, får fortrinsret til boliger i andre almene afdelinger.

 

Trafik og støj

Mere end halvdelen af boligerne i Hvidovre er så støjplagede, at det kalder på handling nu.

Bortset fra motorvejene og nogle få private veje er det kommunen, der har vejmyndigheden over vejene i kommunen. En enkel, billig og varig måde at reducere trafikstøjen på er at indføre en generel sænkning af hastigheden.

Derfor foreslår vi:

– nedsættelse af den generelle hastighed på kommunevejene til 40 km/t.

De statslige motorveje, der gennemskærer kommunen, yder et massivt støjtryk. Støjvolde og afskærmning/overdækning er del af en langsigtet løsning, men gør det ikke alene.

Derfor foreslår vi:

– nedsættelse af hastigheden på motorvejene gennem kommunen, til 60km/t.

Herudover vil vi arbejde for:

– vejtekniske anlæg, der gør gader og veje mere sikre for bløde trafikanter.

– cykelbroer over de største trafikknudepunkter.

Metro

Vi ønsker at fremme en trafikpolitik, der bygger på en støjsvag kollektiv trafik og på god plads til cyklister.

Vi hilser en Metro til Hvidovre Hospital velkommen, men bemærker, at den ikke løser transportbehovet på tværs i kommunen. Vi forudsætter derfor, at pengene til en Metro ikke tages fra nødvendige, tværgående linier (som f.eks. små, støjsvage, eldrevne busser), men finansieres af Staten og Regionen.

På sigt foreslår vi en opgradering af s-togstrafikken, så den kommer til at fungere på metrolignende betingelser.

Vi ønsker miljøzone-krav i Hvidovre, så CO2-belastende køretøjer i videst muligt omfang holdes ude af boligområder.

 

Energi og klima

CO2-udledning

Det er vigtigt at få nedbragt forbruget af fossile brændstoffer og at få reduceret CO2-udledningen.

Hvidovre kommune yder allerede sin del, med en reduktion af CO2 fra de kommunale bygninger på 2 % om året. Men det er kun en lille del af behovet, da kommunens andel af det samlede forbrug kun udgør ca. 5 % af hele Hvidovres forbrug.

De private boliger tegner sig for 60 % af forbruget, og en reduktion her vil betyde meget for den samlede udledning af CO2. Det er derfor vigtigt at kommunen medvirker til at få de mange private boliger i Hvidovre energirenoveret, f.eks. gennem oplysningskampagner. 

De resterende 35 % tegner virksomhederne sig for.

Enhedslisten er stærk tilhænger af vedvarende energiproduktion, herunder energi produceret af vindmøller – langt til havs.

Vi foreslår, at der opsættes solceller på tagene på alle kommunens bygninger, hvor det giver mening.

 

Kulturel mangfoldighed

Alle borgere skal have adgang til at deltage i – og nyde – kulturelle aktiviteter.

Det er en kommunal opgave at sikre et bredt udbud af kulturelle aktiviteter og arrangementer, der afspejler den befolkningsmæssige sammensætning i Hvidovre Kommune – og at sikre handicappedes adgang hertil.

Enhedslisten arbejder for, at forskellige kulturer og opfattelser kan mødes i dialog. Det er en kommunal opgave at sikre rammerne for kulturen og kunsten, men også at inddrage borgerne i beslutninger og styring.

 

Større krav til kommunens leverandører

I Enhedslisten mener vi, at velfærd er en fælles opgave der løses bedst i kommunalt regi. Alt for ofte har vi set borgere komme i klemme i de ydelser, kommunen har valgt at konkurrenceudsætte.

Som offentlig instans er Hvidovre kommune forpligtet til at leve op til gældende konventioner under FN. Det gælder ikke mindst i forbindelse med de ydelser, kommunen henter fra eksterne leverandører.

Vi vil derfor arbejde for at indføre en udbudsmodel, der sikrer, at der ikke under udførelsen eller efterfølgende kan rejses kritik af prisen, kvaliteten eller arbejdsforholdene.