Vi tænder lys for flygtninge

Ingen flygter for sjov fra sit hjemland. Det sætter Det Radikale Venstre og Enhedslisten fokus på i Rytterskolen på Krystalnatten den 9. november kl. 19.

Annika Holm Nielsen, var blandt de første til at hjælpe flygtninge til Sverige - flygtninge, der ikke ønskede/turde? søge asyl i Danmark. Politiet er formodentlig nu ved at forberede en sag mod hende og andre for deres medmenneskelige indsats i den første kaotiske tid. Det er en kritisabel konsekvens af en handling på basis af, at ingen flygter for sjov, men af nød. Annika vil "stå på mål" for sin handling, når vi efter fakkelafbrænding går indenfor i Rytterskolen.

Khaterah Parwani vil supplere Annika med sin egen historie. Hun kom til Danmark som spæd fra Afghanistan. Khaterah Parwani kender til flygtninges situation gennem sin opvækst og ungdom i et samfund, der ikke har været begejstret for fremmede. Hvordan finder man sin identitet her og bliver en aktiv del af det omgivende samfund - uden at blive fanget i subkulturens radikale miljøer?
Khaterah Parwani er i dag næstforkvinde, juridisk rådgiver og ambassadør for Exitcirklen, hvor hun især arbejder med afradikalisering af unge. Hun er en aktiv samfundsdebattør i såvel danske som udenlandske medier.

I Hvidovre er der tradition for at mindes Krystalnatten, den 9. november, hvor nazisterne gik til angreb på jødernes synagoger, hjem og forretninger. Aktionen markerede en optrapning af den systematiske forfølgelse af jøder, kommunister, romaer, handicappede, seksuelle minoriteter og andre, der ikke passede ind i nazisternes højrenationale verdensbillede.

Krystalnatten blev også startskuddet på en flygtningestrøm, hvor millioner af børn, kvinder og mænd søgte sikkerhed og overlevelse i fredeligere egne. Det officielle Danmarks holdning til de mange flygtninge, der kom hertil i slutningen af 30'erne var: Vi vil ikke ha' dem. De fleste blev sendt retur med forfølgelse og internering i koncentrationslejre til følge. Først senere opstod der er vis forståelse for flygtningenes situation, og en del fik lov at blive - eller blev hjulpet over sundet til det neutrale Sverige.

I de senere år har vi set en flygtningestrøm, hvis lige verden og Europa ikke har set i mange år. Folk flygter fra krig, fattigdom og usle levevilkår til vores "slaraffenland" i Vesteuropa med håb om en bedre tilværelse - ikke mindst for deres børn. Højrefløjens holdning i Danmark synes at nærme sig den tidligere: Vi vil ikke ha' dem. Det er beskæmmende.

Vi tænder lys for flygtninge den 9. november kl. 19 ved Rytterskolen

Gunhild Justesen