Ståpladser til alle

Skrevet af Gert Wahl

Det er med stor undren, jeg læste et indlæg i Hvidovre Weekend den 6. december om plads i Hvidovres folkeskoler. Forvaltningens beregninger viser, at der er plads til alle elever på Hvidovres folkeskoler. Det synes at være en konklusion uden hensyntagen til de fysiske og psykiske forhold, der er opstået efter lukningen af to skoler og efterfølgende folkeskolereform samt inklusion. Selvfølgelig kan man presse eleverne lidt sammen i klasserne. Hvis man fjerner alle borde og stole og lader eleverne stå op, så er der plads til endnu flere. Men på et tidspunkt må det briste - og så kan intet holde, hverken lærere, elever eller lokaler.

Hvorfor mener man, at det er eleverne, der skal tilpasses skolerne, og ikke skolerne, der skal tilpasses elevsammensætningen og elevernes behov? Det synes, som om man bevidst - eller ubevidst - søger at smadre folkeskolen. Vil man have en opdeling i samfundet med en overklasse med børn i privatskolen og en underklasse med børn i folkeskolen? Hvem har i grunden gavn af det? Ændringen af skoledistrikterne er sendt til høring hos skolebestyrelserne og andre relevante interessenter. Ifølge indlægget er der kommet en del svar, som tilsyneladende preller fuldstændig af på forvaltningen. Svarene giver et klart billede af de mange spørgsmål og bekymringer, forældrene har. Netop pladsproblemet er et gennemgående tema. Hvis Hvidovres borgere ikke skal stå tilbage med et indtryk af, at kommunen decideret satser på privatisering af vores skoler, så må der andet end kvadratmeterberegninger på bordet.

Bragt i Hvidovre Avis den 6. januar 2015