Vikarudgifternes himmelflugt

Skrevet af Gunhild Justesen

Avisen Politiken undersøger jævnligt, hvordan det går i Folkeskolen. I denne uge kan læses om voldsom stigning i vikarudgifterne i langt de fleste af landets kommuner. Hvidovre Kommune har en næsten topplacering med en stigning på 57%. Det er bestemt ikke overraskende, at lærerne går ned på stribe efter sidste års brutale indgreb i overenskomsten og efterfølgende indførelse af folkeskolereformen samt inklusion af sarte elever. I nogle kommuner fandt politikerne det fornuftigt at indgå aftaler med lærerne om deres arbejdstid - andre fulgte Kommunernes Landsorganisation, som opfordrede til ikke at lave aftaler. Blandt dem var Hvidovre Kommune desværre.

Det er min erfaring gennem 42 år som folkeskolelærer, at udvikling af nye undervisningsformer bedst sker, når en gruppe lærere, en afdeling, en skole tænker og handler i fællesskab. - Kommer kravene ovenfra, klarer lærerne også loyalt disse, selv om det tager lidt længere tid at se resultater. Men alfa og omega for god undervisning er, at man har tid til at planlægge - alene eller sammen med andre. Alt, hvad der foregår i skolen, kræver overvejelser over det faglige indhold, metoder, læringsmål, evaluering af processen, vurdering af elevernes præstationer - er eleverne blevet dygtigere, trives de? Den tid har lærerne ikke i dag. Og det er katastrofalt - også for eleverne, der møder frustrerede undervisere, som i bedste fald lige har nået at få et hurtigt overblik over lærebogen mellem to lektioner. Den måde at arbejde på kan ingen holde til i længden. Man bryder sammen, og vikarudgifterne vokser. Stigningen i vikarudgifterne på 57% er en god indikator for, hvordan det står til i Hvidovre. - Skoler er lukket med efterfølgende flytning af lærere og elever, klassekvotienterne stiger, så skoler søger og får dispensation - og politikerne fyrer ledere på skolerne. I kan ikke være det bekendt. Tag jer nu sammen, politikere, og få sikret lærerne ordentlige arbejdsvilkår. Det handler ikke kun om nogle tabte lærerarbejdsliv, men om utrygge skoledage og ustabil læring for rigtig mange børn. 

Bragt i Hvidovre Avis 29. december 2014