Møde med systemkritikeren Preben Wilhjelm

Det var en sand øjenåbner at opleve Preben Wilhjelm ved Enhedslistens møde om "Krisen og den udeblevne systemkritik" torsdag den 18. september. 66 videbegærlige venstrefløjsfolk fik "smæk for skillingen" af en veloplagt og skarp debattør. Hans kritiske holdning til den grådige kapitalisme kunne ingen være i tvivl om. Preben Wilhjelm krydrede sit oplæg med anekdoter og muntre episoder fra sit engagerede, politiske liv.

Med en beundringsværdig klarhed blev krisen med tab af 150 milliarder på statsbudgettet i løbet af 4 år rullet frem. Vi fik en foruroligende indsigt i finanskapitalens svimlende handler med valutaer og værdipapirer, der overvejende er styret af computere. Preben Wilhjelm sammenlignede et muligt finanssammenbrud grundet computerfejl med nedbrud i et atomkraftværk. "Får vi en bankkrise igen - så lad bankerne (finanskonsortierne) falde," sluttede han af, men der var mange, mange andre guldkorn. Gunhild Justesen